Je verzekeraar inlichten bij waterschade en alles wat erbij komt kijken

Natte Kater | 10+ Jaar Ervaring | 085 060 8857

Wakker worden en aanschouwen dat je woning compleet is ondergelopen met water is geen pretje. Het is o.a. om deze reden dat de meeste van ons verzekerd zijn voor diverse soorten calamiteiten. Bij een fikse waterschade is het belangrijk om 1) te weten of je hiervoor verzekerd bent, en 2) welke stappen je moet ondernemen direct nadat de waterschade heeft plaatsgevonden en is opgemerkt.

Waterschade
Fikse waterschade in een GGZ-instelling.

Waterschade is nooit leuk

Het maakt niet uit hoe goed je voorbereid bent, waterschade zal nooit leuk zijn. Stel je eens voor dat je ’s avonds laat je bed uitstapt om naar het toilet te gaan, gapend, met je ogen nog half dicht. Je loopt door de gang naar het toilet, en voelt plotseling iets vreemds. De vloer onder je voeten maakt een raar, drassig geluid. En waarom zijn je voeten ineens nat? Er ligt een grote plas met water op de vloer, en je hebt geen idee waar deze vandaan is gekomen. Dit is niet iets waar je op zat te wachten midden in de nacht. Er is een probleem, en als het niet z.s.m. opgelost wordt, zal het alleen maar erger worden.

Waterschade: waar te beginnen?

Bij waterschade is snel handelen van uiterst belang. Sluit altijd als eerste de hoofdleiding af zodat er geen water meer de woning binnenstroomt. Indien het om een koopwoning gaat, bel dan direct je verzekeraar om na te vragen of de schade onder opstalverzekering valt. Bij een huurwoning moet er direct contact worden opgenomen met de verhuurder die het dan verder behoort af te handelen. Het is belangrijk dat er een melding van de schade wordt gemaakt, en dat je een schadenummer krijgt overhandigd van de verzekering.

Met wie neem je contact op bij waterschade?

De eerste stap is het contact opnemen met je verzekeraar. Dit kan een van de grote verzekeraars zijn die wij in Nederland kennen, of een van de vele tussenpersonen. Als het goed is moeten zij allen een calamiteitennummer hebben waar je 24/7 naartoe kan bellen om een schade te melden. De persoon aan de andere kant van de lijn zal dan kunnen toelichten waar je voor verzekerd bent, en waar je recht op hebt. Mochten zij niks kunnen toelichten, dan kan op zijn minst altijd nog de schade officieel worden gemeld. Bij een officiële melding wordt er direct een schadedossier aangemaakt met bijbehorend schadenummer.

Nadat de verzekeraar is ingelicht moet je een calamiteitenbedrijf inhuren dat gespecialiseerd is in het verhelpen van waterschades. Wanneer je een dergelijke firma belt is het mogelijk dat zij om een schade- en polisnummer vragen, houdt dit dus bij de hand. Deze informatie hebben zij later namelijk nodig om hun factuur in te dienen bij de verzekeraar.

Let op: Wanneer je de schade meldt bij je verzekeraar adviseren zij soms ook om contact op te nemen met bepaalde calamiteitenbedrijven om de schade te herstellen, dit is enkel een advies en geen verplichting! Je bent compleet vrij om zelf te bepalen welk bedrijf je inhuurt. Huur een bedrijf in waar jij je prettig bij voelt en laat je nooit en te nimmer onder druk zetten.

Wat is de ernst van de waterschade?

Dit is een belangrijke vraag, omdat het veelal sterk zal bepalen hoe het proces er van begin tot eind uit zal zien. Indien het om een kleine waterschade gaat, is het vaak handiger om het zelf op te lossen of uit eigen zak te betalen i.v.m. het eigen risico. Mocht het om een grotere schade gaan, waarbij het water bijv. ook onder de vloer terecht is gekomen, dan is het verstandiger om een professioneel calamiteitenbedrijf in te schakelen zoals de Natte Kater.

Hoe hoog is je eigen risico?

Wederom weer een zeer belangrijke vraag. Het eigen risico is het bedrag dat je hebt afgesproken om uit eigen zak te betalen bij een schadeclaim, het is pas na dit bedrag dat de verzekeraar zal bijbetalen. Indien het om een kleine schade gaat, is het mogelijk dat de herstelwerkzaamheden goedkoper zijn dan het eigen risico.

Mocht je vermoeden dat het om een grote schade gaat, is het waarschijnlijker dat je wilt dat de verzekering de kosten betaalt, omdat het dan mogelijk om duizenden euro’s kan gaan. Wanneer potentiële klanten ons bellen lichten we vaak via de telefoon al toe met welk bedrag zij ongeveer rekening kunnen houden aan de hand van de schade die zij hebben geleden.

Wat vergoedt de verzekeraar?

Enkel omdat je verzekerd bent, betekent dit nog niet dat de verzekering ook elk soort waterschade vergoed. Je kan er meestal wel van uitgaan dat calamiteiten vergoed worden, zoals een gesprongen waterleiding, maar schades door eigen toedoen i.v.m. slecht onderhoud zoals een lek dak of vervuilde dakgoot, zullen zij meestal niet vergoeden. Mocht je niet zeker zijn van de situatie, vraag het dan na bij je verzekeraar.

Wordt alle schade vergoed van A tot Z?

Soms wel, en soms niet. We hebben vaak genoeg meegemaakt dat klanten alles vergoed kregen van de verzekering, waarbij de kosten voor een nieuwe vloer, inboedel, en het schilderen van de woning compleet werden vergoed. Maar vaak genoeg is dit ook niet het geval, dit verschilt gewoonweg per keer en wat de oorzaak was voor de schade. Dit is daarom wederom iets dat besproken moet worden met de verzekeraar.

Laat waterschade direct goed herstellen

Hoe langer je wacht, hoe erger de schade wordt. We hebben te vaak gezien dat waterschades bij het begin niet goed worden aangepakt, en later voor allerlei problemen zorgen zoals verrotting, schimmel of stankoverlast. Huur daarom niet zomaar de eerste de beste in, maar huur een bedrijf in dat weet waar ze het over hebben, en die jou gezondheid en veiligheid op nummer een hebben staan.

Mocht je verzekeraar samenwerken met een calamiteitenbedrijf, en jij wilt liever een andere firma inhuren, dan is dit je goedrecht. De verzekeraar kan jou nooit dwingen om hun partner in te huren. Wij raden bij waterschades altijd aan om met kleinere partijen samen te werken, simpelweg omdat zij tot het uiterste gaan voor de klant. Grotere bedrijven hebben vaak gewoonweg andere belangen en komen met veel zaken weg waar kleinere jongens direct voor afgeschoten zouden worden. Het klinkt misschien wat vreemd, maar dit is iets wat wij keer op keer hebben aanschouwd in de praktijk. Onthoud dus dat de keuze altijd bij jou ligt, en je moet kiezen voor het bedrijf dat jou het beste gevoel geeft.

Laat ons u helpen

Waterschade in je woning of bedrijf? Bel dan Natte Kater. Wij zijn 24/7 inzetbaar en voeren werkzaamheden uit voor families, als woningbouwvereniging en andere partijen. Wij staan klaar om te helpen, wacht dus geen moment langer. Neem vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier, of mail / bel ons direct via info@nattekater.nl of 085 060 8857.

(Like ons op Facebook en deel s.v.p. dit artikel via social media zodat je anderen hiermee kunt informeren.)

Over Natte Kater

Natte Kater is onderdeel van Frisse Kater BV, opgericht in september 2014, gevestigd te Amsterdam. Doordat wij na verloop van tijd bij Frisse Kater BV veel calamiteitenreinigingsopdrachten binnenkregen gerelateerd aan water en stormschade hebben wij besloten ons hier verder in te specialiseren met als gevolg de geboorte van Natte Kater. Natte Kater is dé specialist op het gebied van calamiteitenreiniging bij waterschade, ontvochtigen / drogen van ruimtes, en schimmelsanering. Wij opereren landelijk en zijn 24/7, 365 inzetbaar.

T: 085 060 8857 E: info@nattekater.nl