Schadeclaim indienen bij waterschade
Natte Kater | 10+ Jaar Ervaring | 085 060 8857
Wanneer je leidingen beginnen te lekken of er een vochtplek op het plafond verschijnt, ben je misschien blij dat je een opstalverzekering hebt. Je denkt waarschijnlijk gedekt te zijn voor alle soorten schade wanneer je een waterschadeclaim indient, daar ben je tenslotte voor verzekerd, toch?
De meeste huiseigenaren hebben een opstalverzekering, echter zijn verzekeringsmaatschappijen erop gebrand om het bedrag van je claim zo laag mogelijk te houden. Bovendien zijn er fouten die jij kan maken om hen daarbij te helpen. Daarom hebben wij dit blog-artikel geschreven om jou te helpen de dekking te krijgen waar je recht op hebt.
1 Beperk de schade
Zodra je merkt dat je waterschade hebt, moet je stappen ondernemen om de schade te beperken. Anders kan je verzekeringsmaatschappij het recht hebben om een deel van je claim te weigeren, met het argument dat jij niet hebt ingegrepen.
Wat je kunt doen hangt af van het type waterschade waar je mee te maken hebt. Ervaar je een storm die de ramen heeft gebroken en water binnenlaat, timmer dan de ramen dicht. Lekt een leiding, draai dan de hoofdleiding dicht. Heb je een dak lekkage, plaats dan een zeil op het gat om de regen tijdelijk te blokkeren.
Er moet ook zo snel mogelijk contact opgenomen worden met een professional. Dit kan een loodgieter, dakdekker of calamiteitenbedrijf zijn zoals Natte Kater. Let wel op dat er enkel noodwerk wordt uitgevoerd om de calamiteit te beperken of elimineren. Grote reparaties kunnen beter pas worden uitgevoerd nadat de claim is afgehandeld, omdat je mogelijk geen goedkeuring krijgt voor het volledige reparatiebedrag door de verzekeringsmaatschappij.
Ook is het belangrijk dat je eventuele beschadigde spullen niet weggooit. Verzamel de door water beschadigde spullen en puin in plastic bakken of zakken, zodat er fysiek bewijs is voor de schade-expert.
2 Verzamel bewijs
Je verzekeringsmaatschappij heeft bewijs nodig om je claim te beoordelen. Gelukkig hebben smartphones dit onderdeel zeer eenvoudig gemaakt. Maak foto’s van alle schade en wees hierbij volledig. Fotografeer ook alles toe dat de schade heeft kunnen veroorzaken, zoals een gebroken leiding of een gat in het dak.
Soms is het ook goed om een video op te nemen als aanvulling op de foto’s. Het is moeilijk om met een video even compleet te zijn als met foto’s, maar video’s zijn overtuigender en geven een nieuw perspectief op de schade die foto’s niet altijd vastleggen. Als je claim ooit voor de rechter komt, zijn video’s zeer illustratief. Beschrijf tijdens het opnemen wat je ziet.
Schriftelijk bewijs is ook belangrijk. Maak een inventarisatie van wat er beschadigd is en vermeld de waarde van elk voorwerp en de geschatte kosten om het te vervangen.
3 Meld de schade
Nu is het tijd om contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij. Stel dit niet uit, anders breng je de claim in gevaar. Zelfs als je denkt dat je de reparaties zelf gaat uitvoeren, bespaar je jezelf een hoop gedoe later door nu te bellen. Als je niet zeker weet of waterschade onder je polis valt, probeer dan alsnog een claim in te dienen. De maatschappij laat je weten of je wel of niet gedekt bent, vragen kost niks.
Houd bij het bellen je polisnummer bij de hand, dit is het eerste waarnaar gevraagd zal worden. Waarschijnlijk vertelt de verzekeringsmaatschappij dat je verplicht bent om een ‘schadeformulier’ in te vullen. Vraag hen in dat geval om je een kopie per e-mail toe te sturen. Of, vraag hen waar het formulier op hun website staat, zodat je het zelf kunt uitprinten.
4 Is het overstromingsschade of waterschade?
Voor verzekeringsmaatschappijen is er een groot verschil tussen overstromingsschade en waterschade. Overstromingen worden veroorzaakt door de natuur en treffen over het algemeen meer dan één huis (er zijn uitzonderingen voor grote landelijke eigendommen). Alles wat daarbuiten valt, van gebroken leidingen tot lekkende ketels, is waterschade.
Hoewel de meeste opstalverzekeringen waterschade dekken, dekken niet alle verzekeringen overstromingsschade. Zorg er dus voor dat je duidelijk bent tegenover je verzekeringsmaatschappij over welk type schade je huis of bedrijf heeft opgelopen, zodat ze je de juiste dekking kunnen bieden.
5 Overweeg een Onafhankelijke Schade-expert
Het proces van een waterschadeclaim kan traag verlopen. Als de schade niet hoger is dan +/- €2.000,- zal de schade vaak direct worden afgehandeld. Als het een aanzienlijk hoger bedrag betreft, zal de verzekeringsmaatschappij vaak een expert sturen om de schade te beoordelen. Het bezoek van de expert kan soms weken duren.
Het is meestal verstandiger om een onafhankelijke schade-expert in te huren, vooral als het een grote schadeclaim betreft. Onafhankelijke experts zijn niet verbonden aan de verzekeringsmaatschappij. Zij willen enkel de waarheid achterhalen, en zijn niet per definitie op zoek naar manieren om de uitbetaling van de verzekeringsmaatschappij te minimaliseren.
6 Werk niet samen met bedrijven die door de verzekeraar worden aangeraden
Nadat de waterschade is beoordeeld, heeft je verzekeringsmaatschappij wat tijd nodig om een beslissing te nemen over je claim. Als ze een deel of de gehele claim goedkeuren, gaan er vaak nog eens enkele dagen overheen voordat het geld uitgekeerd wordt.
In de tussentijd kan de verzekeringsmaatschappij je aanmoedigen om een van hun partner bedrijven in te schakelen. Ze werken samen met een assortiment aan bedrijven zoals loodgieters, dakdekkers en waterschadespecialisten.
Deze bedrijven krijgen het overgrote deel van hun werk via verzekeringsmaatschappijen binnen, schrik er daarom niet van als zij de belangen van de verzekeraar vooropstellen. Onthoud, de verzekeraar wilt altijd zo min mogelijk uitkeren.
Je wilt iemand die aan jouw kant staat, en het werk volledig en correct uitvoert zonder de kantjes ervan af te lopen. Kies daarom een professional die jij vertrouwt. Je bent niet verplicht om te werken met het bedrijf dat wordt geadviseerd door je verzekeraar! Als de verzekeraar beweert dat dit wel het geval is, vraag hen dan naar de clausule hieromtrent in de polisvoorwaarden.
Laat ons u helpen
Waterschade in je woning of bedrijf? Bel dan Natte Kater. Wij zijn 24/7 inzetbaar en voeren werkzaamheden uit voor families, als woningbouwvereniging en andere partijen. Wij staan klaar om te helpen, wacht dus geen moment langer. Neem vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier, of mail / bel ons direct via info@nattekater.nl of 085 060 8857.
(Like ons op Facebook en deel s.v.p. dit artikel via social media zodat je anderen hiermee kunt informeren.)
Over Natte Kater
Natte Kater is onderdeel van Frisse Kater BV, opgericht in september 2014, gevestigd te Amsterdam. Doordat wij na verloop van tijd bij Frisse Kater BV veel calamiteitenreinigingsopdrachten binnenkregen gerelateerd aan water en stormschade hebben wij besloten ons hier verder in te specialiseren met als gevolg de geboorte van Natte Kater. Natte Kater is dé specialist op het gebied van calamiteitenreiniging bij waterschade, ontvochtigen / drogen van ruimtes, en schimmelsanering. Wij opereren landelijk en zijn 24/7, 365 inzetbaar.